lördag 18 september 2010

"Det är nog damen"

Idag har jag gått an och städat min lägenhet. Det var väldigt behövligt. Jag hittade hundhår från tre olika hundar. Jag har ingen hund. Och så hittade jag damm. Jag har dammtorkat väggen på toa. Varför blir mitt badrum alltid mest dammigt av hela min lägenhet? Varje gång jag irriterar mig på damm tänker jag på en klient jag hade en gång...

En tid jobbade jag åt boendestöd i Umeå. Boendestöd är en finare variant av hemtjänst. Eller finare och finare...Ok, boendestöd är en form av hemtjänst. Just min del av boendestöd riktade sig till psykiskt obegåvade människor. Min uppgift var, till största del, att hjälpa till med städning och matlagning. Mycket städning blev det. Det blev väldigt mycket städning eftersom jag samtidigt jobbade på hotell och städade rum. Nåja.

En av mina klienter var en man som kom från Iran. Han hade inte så mycket saker i sin lägenhet så städningen gick väldigt fort och var väldigt enkel. En gång hade mitt schema slupat sig så att när det blev min tur att fara till honom hade jag inte varit där på flera veckor. Men rutinerna var desamma. Dammtorka, bädda, dammsuga, vaska, slänga skräp, hejdå. Det enda som skilde den gången från alla andra gånger var lukten som spred sig i lägenheten medan jag städade. Det luktade mer illa efter städningen än före. Till och med mannen märkte det. Han la huvudet på sne och tittade på mig med ursäktande ögon:

-Det är nog Damen!

Jag måste ha sett helt konstig ut. För han upprepade sig med lite mer ansträngning och lite mindre brytning:

- Det är nog damen.....i damsugaren?

Inga kommentarer: