måndag 13 september 2010

Nöden har ingen lag

Vägen från mitt hus till mitt jobb går genom vår lilla stad, på en väldigt trafikerad gata. Den vägen som kommunen vill att vi alla ska ta för att det inte ska bli för många bilar i själva stadskärnan. Så det kör en hel del bilar på den vägen. Speciellt mellan 7.30 - 8.00 när alla ska till sina jobb och skolor.

Uppenbart är det även då man ska välja att urinera vid vägkanten. Om man är tjej. Eller? Både jag och bilisterna runtomkring ifrågasatte om vi verkligen såg det vi såg. Men vi såg. Min första tanke var att det var en lokal A-lagare som verkligen höll på att spricka. Fast, hon hade på sig kläder med kommunens emblem. Och det har inte våra a-lagare, vad jag vet vill säga. Sen tänkte jag att hon inte hade något annat val än att sätta sig vid vägen. Sju steg bort finns det dock en liten buske hon hade kunnat gömma sig bakom. För att inte prata om de tjugosju stegen hon hade behövt ta för att gå in på lokalredaktionen och låna deras gästtoalett. Men nöden kanske inte har någon lag?

Inga kommentarer: