onsdag 13 maj 2009

Ich bin ein Berliner

Förra året reste jag och min kollega A till Berlin och Polen på studieresa. Vi hade fått pengar av en stiftelse för att kunna göra en gemensam fortbildningsresa bland tyska, historiska, fotspår. Vi Var borta 5 dagar och hann verkligen se det mesta vi hade bestämt oss för. Som historielärare fick jag se allt det här jag försöker lära ut. Det var verkligen en rolig resa! Jag och A hade kul ihop.

Det var bara två saker som hade kunnat vara bättre:

Min förkylning - jag var dunderförkyld! Feber och fulla bihålor. Jag snörvlade och kände mig allmänt låg. Jag kommer ihåg hur jag tvingade mig själv att följa A runt i KaDeVe fast jag helst skulle ha velat vara hemma och snyta mig. Jag fick en kaffe som belöning.

Vädret - det regnade hela tiden! Vi var borta i fem dagar och det var bara uppehåll en enda kväll. Det var den kvällen när vi hade varit och sett Mamma Mia!-musikalen. Vi köpte oss var sin laffe och bestämde oss för att gå genom staden hem till hotellet. När vi var uppe i tv-tornet var det så mycket dimma att det enda vi såg var våran egen spegelbild. Man ska visst ha en utsikt på flera kilometer annars.

I morgon åker jag och A tillbaka till Berlin. Den här gången tar vi med oss hennes 6 elever som läser tyska. Det ska bli kul att få komma tillbaka till staden. Trots väder och förkylning blev jag överraskande positiv till staden. Så nu vill jag ha revansch på de mindre bra sakerna från ifjol.

Från BBC Weather: Berlin

Thursday day weather
Sunny
Max: 16°C 61°F

Friday day weather
Light Rain Shower
Max: 17°C 63°F

Saturday day weather
Heavy Rain
Max: 10°C 50°F

Sunday day weather
Light Rain Shower
Max: 18°C 64°F

Nåja, jag är då inte förkyld...än... *peppar,peppar*

1 kommentar:

LindaS sa...

Hoppas ni har haft det bra.
En annan är röd om nosen efter 30 grader på Cypern :-)