lördag 27 juni 2009

En dag på tåget

Det var otroligt varmt att kliva på tåget i Göteborg. Det blev även lite varmare av att sitta på tåget. Och ännu varmare när det kom in 4 andra i samma kupé. Med mig hade jag en tant från Lule som hade varit hos sin dotter. Ja, jag fick veta allt som hade hänt under de tre veckor som hon hade varit där. Mitt emot mig satt en fjortistjej som skulle upp till sin mamma och hennes nya kille. Det var första gången hon åkte upp till Lule. Och den första-upplevelsen unnar jag henne inte. De övriga två var en mamma och en dotter på 10 år. Dom försvann fort från vagnen och kom inte tillbaka förrän alla hade lagt sig. En timme senare steg SkräckTanten på. Hon var verkligen urbilden av en bitter, ensamstående, näsvis besserwisser. Måtte jag aldrig bli så! LuleTanten viskade nå om charmkurs till mig och tittade menande på SkräckTanten.

Mitt i allt det här försökte jag virka men fick riva upp det mesta. Det var varmt. Telefonen hade ingen täckning och hela kupén luktade tant. När jag äntligen fick lägga mig blev det för varmt att ha lampan på så i rent protest så släckte jag. Och somnade badande i svett. Runt 4 på morgonen vaknade jag av att jag frös. Så bra är SJ på klimthatering :/

Jag kom i alla fall fram...till Boden...där jag bytte tåg...för att åka 4 timmar till. Lika varmt men ack så mycket trevligare sällskap.

Inga kommentarer: