lördag 25 april 2009

Kultur för mig kanske inte är kultur för kommunen - och tvärt om

Jag har lite då och då funderat på det här med kultur. Och som jag även har tagit upp här i bloggen så kan man ju se olika på saker och ting.

Jag och min kära mamma anmälde oss till en utlottning av biljetter till kommunens kulturprisfestlighet. Mamma vann en biljett. Mamma gav mig sin biljett. Tack mamma! Så jag har varit på kultur ikväll. Kultur på riktigt. Det var kommunens tioårsjubileeum an kulturpris och kulturstipendiat. Genom åren har det varit en hel del kända, mest musiker, som har tillärats dessa utmärkelser. Det enda kriteriet alla måste uppfylla var att bo eller någonsin ha bott i kommunen. Inte helt enkelt eftersom vi är en ruskigt liten kommun!

Eftersom det var jubileeum så var det en hel del av pristagarna på plats och de spelade en låt eller drog en rolig historia. Det var roligt, publiken var helt med på noterna och artisterna , förutom att dom har anknytning till min kommun, så är dom ju bra på att uppträda... förutom en artist. Han har tydligen spelat för utsålda hus i USA. Han har vunnit priser för sina tolkningar och för sina fantastiska skivor. Jag trodde att han skämtade. Jag trodde han var full. Hur kan en så värdelös sångare vara så hyllad? Om han är finkultur så vill inte jag vara med!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha. Var det Nicolai Dunger månne? Han är ju jättebra!