onsdag 18 november 2009

Optimala lösningar

I skrivande stund sitter jag, som vanligt, tvärs över min gröna två-sits soffa. Jag passar så perfekt in sittande med raka ben från armstöd till armstöd. Jag tycker det är en helt optimal soffa på så sätt. Från min plats i soffan kan jag sitta med datorn i knät, se på tvn som står snett till höger framför mig och ändå kunna använda min högra hand för att lyfta glaset från soffbordet alldeles brevid mig. Den är alldeles ypperligt multifunktionell. Och grön.

Över mitt badkar har jag en slags bricka. På den kan jag förvara tvål och annat som behövs när man ligger i badkaret. Det går även hur bra som helst att ställa glas med dricka eller luta boken mot brickan när man tar själva badet. Det är verkligen en optimal lösning att ha en avställningsyta över badet. För om jag ska sträcka mig, kanske till och med behöva kliva upp, när jag ska hämta saker som jag behöver (som dricka eller en bok) när jag badar så blir det ju alldeles blött någon annanstans. Och det ger ju merjobb. Så den optimala lösningen är en bricka.

Snön som kom förra helgen är helt borta nu. Det har varit plusgrader och regna i flera dagar. Det är lerigt och eländigt. Svart som natten redan kl 16 och slaskigt av allt salt på vägarna. Det är inte kul. Och varje novemberhatande människa letar efter den optimala lösningen på den här mellantiden. Tiden mellan den fina hösten och den underbara vintern. Min syster ringde mig idag för att berätta att (om jag hade haft facebook hade jag kunnat läsa att...) hon och familjen åker utomlands på fredag. Dom blev less vädret helt enkelt. Den optimala lösningen är att fara dit vädret är bättre.

Jag har också kommit på den optimala lösningen på mitt problem med en 30-års present. Kalaset är på lördag och vad ger man till en gravid (kul att äntligen få berätta det vidare:) tjej som önskar sig ett nytt kök? Jo, det visar sig på lördag. Ganska optimalt är det ändå om jag får säga det själv.

Kvar att klura ut är:

  • varför jag inte har börjat med min bokredovisningen som ska in i morgon (nej, jag har inte läst boken än),
  • hur jag ska få pengarna att räcka till,
  • var jag hittar en duglig karl,
  • hur jag ska våga börja äta igen efter 14 veckor på pulver

Inga kommentarer: