söndag 15 mars 2009

En vårdag i mars

Vår för mig är det vi har just nu. Snö och sol, fåglar som kvittrar, tak som droppar och utflykter i skogen. Med skoter. Jag tänkte dela med mig av några tips när det gäller det här med skoter:

* Lagom prestanda - jag har en skoter med "bara" 400 kubik. Det betyder att den går alldels lagomt snabbt. Jag har som mest kört 110 km så nog går den fort. Alldeles tillräckligt. Varför ska man ha för mycket att köra med? Det är ju körandet som är kul. Min morbror var väldigt båtintresserad och hade båt så länge han levde. Han hade en liten båt med en lagomt effektiv motor. När han blev omkörd av något vrålåk med dubbla v8:or så brukade han alltid säga "Sånna som han vill ju uppenbarligen inte vara på sjön". Det är lite så med snabba skotrar tycker jag. Och så låter dom ju så fult! Ett bräkande "möööööööp, mööööp". Nä, inge för mig.

* Smidighet - en lagomt snabb skoter är oftast mycket smidigare att förflytta. Jag orkar bära min skoter själv. Ja, inte bära bort utan lyfta och dra runt den. För förr eller senare så missfipplas det på något sätt och du måste ta till muskelkraften i armarna.

* Muskelkraften - en motor med mindre kubik kan man lätt dra igång. För alla skotrar är faktiskt inte utrustade med elstart...

* Lukten och ljudet - ja, så är det! I like it!

* Utflykten - för att det ska bli optimalt behövs följande utrustning : ett renskinn (förslagsvis ett köpt skinn. Samerna blir så arga annars...), en ryggsäck full i fika och annat gott, ved, kaffepanna och en murikka. Sen hoppas man att någon annan har en spade för att kunna skotta till en perfekt sittgrotta. Man hoppas också att nån annan gör upp elden, lagar mat och kokar kaffe. Och oftast är det också så...

Idag har varit en sån dag. Jag har kört skoter hela dagen. Jag har suttit i en perfekt sittgrotta som någon annan skottade upp. Jag har druckit kaffe någon annan kokade och jag har ätit hamburgare som någon annan stekte. Dock stekte jag småplättar och bjöd med grädde och sylt. Ibland måste jag också vara någon.

Så nu sitter jag här i min soffa igen. Nyduschad och skönt trött i hela kroppen. Jag har en hel del nya fräknar och i morgon kommer jag att känna av alla 7 timmarna utomhus idag. Nu är våren här!!!

1 kommentar:

Anna Ekman sa...

*Boppar på i vårsolen*