onsdag 25 mars 2009

Kultur eller Inte

De senaste dagarna har vi pratat mycket om kultur. Vad är kultur och hur ska det upplevas? Igår bevistade jag och mina nior en dansuppvisning. Det var riktigt mycket kultur. Så mycket kultur att det inte alls gick hem hos varken mig eller barnen. Är det så med kultur? Att man inte ska förstå det? Handlar det om att man måste vidga sina vyer till den milda grad innan man kan uppskatta kultur? Är det som konst? Om det varit lätt hade det inte varit konst.

Dansen vi såg igår var säkert jättebra - om man förstod sig. Jag såg ju att dom var duktiga. Ja, dom var jätteduktiga. Men...det var inte alls bra. Måste man förså sig på all kultur?

Idag har vi haft bokcirkel på boken "Att tro på Mr Pip". Jag tyckte boken var dålig. Verkligen dålig. För dig som hängt med i min blogg så vet du att jag älskar att läsa. Jag har nog ännu fler påbörjade böcker vid sängen än sist. Men den här boken har jag inte klarat av. Jag får inga bilder i hjärnan av det jag läser. Alltså förstår jag inte. Alltså är det dåligt i min värld. Trots att boken och författaren hade fått mängder av ros av kritikerna. Dom som då förstår sig?

Under hela min uppväxt har jag levt enligt min egen filosofi och det funkar fint för mig: man behöver inte förstå, man behöver inte anamma och man behöver inte acceptera men man måste respektera att andra är av olik uppfattnig. Kan det inte få funka så med kultur också?

1 kommentar:

Den Vise Jonas sa...

Kultur finns i flera olika genrers... Och man får uppfatta kultur på vilket sett som helst... Det beror mycket på vilken typ av kultur...

Konst är ju en kultur-sak som många uppfattar på 1000olika sätt, det finns massor med bilder som folk tolkar på olika sätt...

Musik är likadan, även fast du och jag hör samma låt, så uppfattar vi den olika, jag tycker den handlar om "brusten kärlek", medan du tycker att den handlar om "hat till världen"...

Teater/film får man också uppfatta hur man vill... Oftast har manusförfattaren tänkt ut ett syfte med teater; "Du skall icke använda droger"... Men jag tycker den handlar om att ungdomars kärleksliv oftast är krångliga...

Kultur tror jag är till för att man ska få ha sin egen åsikt om den, vissa gillar den, andra hatar den...