måndag 9 mars 2009

...för det var inte sant, för det var inte sant...

Har du fastat någon gång? Nu tänkte jag inte på vätskebaserad fasta med olika juicer och drycker som alla höll på med på 80-talet. Nej, jag pratar om den kyrkliga fastan. Den som varar i 40 dagar fram till påsk. Du vet, "....julen varar ända fram till påska. Nej, det var inte sant... för där emellan kommer fastan". Under fastan är det tänkt att du ska avstå från världsliga ting och frestelser. Men hur svårt är inte det??? Och hur många fler tillfällen till synd finns det inte nu mot för flera hundra år sedan? Miljarder!

Var kommer då jag in i bilden? Jag har aldrig fastat. Inte ens den där fyra dagars kuren på juice. Tills idag... idag kom U till mig och förklarade att hennes syster - Kyrkoherden - sockerfastar. Hennes fasta kan ju ha nå att göra med att hon faktiskt är kyrkoherde. Jag och U kom fram till att vi skulle också kunna klara det. Så nu ska jag fasta och späka min sweet tooth ända fram till påska...

2 kommentarer:

Maria Li sa...

Jag beundrar dig. Jag skulle aldrig klara av det så jag hejjar på dig för fullt :) Jag tror absolut du klarar det för du har den styrkan!

Anonym sa...

very good, klart du klarar detta galant.